Ilmastonmuutokseen voidaan varautua tunnistamalla paikalliset ja alueelliset sää- ja ilmastoriskit

Artikkeli

Kaupunkisuunnittelussa ilmastonmuutoksen vaikutuksiin voidaan varautua tunnistamalla sää- ja ilmastoriskit. Riskit muodostuvat paikallisista ja alueellisista vaaratekijöistä, haavoittuvuudesta, altistumisesta ja sopeutumiskyvystä.

Sää- ja ilmastoriskien mahdollisuuksiin vaikuttavat useat tekijät

Sää- ja ilmastoriskien sekä niiden mahdollisten vaikutusten ymmärtämiseksi on olennaista tarkastella vaaratekijöitä, altistumista ja haavoittuvuutta sekä sopeutumiskykyä (kuva 1):

  • Vaaratekijät liittyvät suoraan sään ja ilmaston vahinkoa ja vaaraa aiheuttaviin ilmiöihin, kuten esimerkiksi helleaaltoihin, rankkasateisiin ja tulviin.
  • Altistuminen puolestaan kuvastaa sitä, missä esimerkiksi ihmisten asumukset, infrastruktuuri ja toiminnot sijaitsevat suhteessa vaaratekijään.
  • Haavoittuvuus taas muodostuu monista yhteiskunnallisista ja yksilöllisistä tekijöistä, jotka vaikuttavat kykyyn ehkäistä tai sietää haitallisia vaikutuksia tai reagoida niihin. Haavoittuvuustekijöitä ovat esimerkiksi taloudelliset olosuhteet, koulutustaso, väestön ikärakenne sekä instituutiot ja organisaatiot, joiden kyky ennakoida altistumista ja vähentää hetkellisesti haavoittuvuutta on ratkaisevaa seurausten suuruuden kannalta. [1]
  • Sopeutumiskykyyn vaikuttavat varautumis- ja sopeutumistoimet, kuten esimerkiksi varoitusjärjestelmät tai viilennyskeinot [2].
  • Lisäksi on hyvä huomioida, että riskienhallinta ja sopeutumiskyky ovat välillisesti osa altistumista ja haavoittuvuutta [1].

Kuva 1. Sää- ja ilmastoriskeihin vaikuttavat tekijät. Lähde: [2], kuva mukaillen [3] ja [4].

© Maa- ja metsätalousministeriö

Kaupunkisuunnittelu on osa sää- ja ilmastoriskien hallintaa

Ilmastonmuutoksen vaikutuksiin voidaan varautua ennakoimalla sää- ja ilmastoriskejä sekä niiden vaikutuksia, vahvistamalla valmiuksia sietää haittoja sekä kyvyllä vastata vahinkoihin ja vaaroihin. Riskienhallinnan näkökulmasta myös taloudelliset edut korostuvat, sillä useimmiten on taloudellisesti kannattavampaa sopeutua ennakoivasti kuin toimia reaktiivisesti. [5]

Sää- ja ilmastoriskejä pyritään hallitsemaan ja pienentämään kaupunkisuunnittelussa erityisesti alueidenkäytön suunnittelussa ja kaavoituksessa, sillä suunnittelukohteiden sijainti on keskeinen sää- ja ilmastoriskeille altistava tekijä. Olennaista on tunnistaa ja kehittää erityisesti alueita, jotka ovat kaikista alttiimpia vaaratekijöille, jotta haavoittuvuutta voidaan vähentää. Esimerkiksi uusia rakennusalueita suunniteltaessa on huomioitava alueen sijainti ja rakennuskorkeudet suhteessa tulvariskeihin. Tavoitteena tulee olla pienentää riskiä esimerkiksi rajaamalla maankäyttöä tai hallitsemalla niin kutsuttua jäännösriskiä siten, että siitä aiheutuvat kustannukset eivät nouse kohtuuttomiksi tai muut toimet vähennä hyväksyttävyyttä. Jäännösriskiä voidaan hallita esimerkiksi vakuutuksilla ja pelastustoiminnalla, jotka rajoittavat vahinkoa ja nopeuttavat palautumista. [6]

Koko kaupungin mittakaavassa riskien arvioinnissa tulee ensin määrittää, mitä tai ketä halutaan suojella sekä missä ja miltä vaaratekijöiltä. Tässä olennaista on huomioida alueellinen vaihtelevuus ja maankäytön monimuotoisuus yleisempien suunnittelutasojen, kuten maakuntakaavan ja yleiskaavan, yhteydessä. Yksityiskohtaisempaa suunnittelua tulee myös toteuttaa aina, kun se on mahdollista. Yksityiskohtainen suunnittelu vaatii kuitenkin enemmän resursseja, minkä vuoksi yleisluonteisella suunnittelulla on merkittävä rooli. Yleisluonteinen suunnittelu auttaa tunnistamaan laajempia uhkia ja haavoittuvuuksia kokonaisvaltaisesti kaupungin mittakaavalla. Yhdistämällä ja soveltamalla kerättyä tietoa voidaan syventyä yksityiskohtaisempiin arvioihin ja suunnitelmiin tarpeiden mukaan.

Yleisluontoinen suunnittelu luo perustan riskien ymmärtämiselle ja varautumiselle, minkä tulee välittyä alemmille kaavatasoille ja toimille tarpeiden mukaisesti. Vaaratekijöiden arvioinnissa korostuvat etenkin paikkatietopohjaiset suunnittelu- ja tietojärjestelmät, joiden avulla voidaan tarkastella alueellisia sää- ja ilmastoriskejä. Tunnistamisen apuna voidaan käyttää tämän luvun alussa esitettyjä tulevaisuuden ilmastoskenaarioita sekä esimerkiksi Suomen ilmastopaneelin raporttia ilmastonmuutoksen etenemiseen liittyvistä alueellisista riskeistä Suomessa [7]. Tueksi tarvitaan kuitenkin myös kaupungin mittakaavalla tehtyjä selvityksiä, jossa apuna voidaan käyttää esimerkiksi asukkaiden kokemuksia, historiallisia tilastoja ja havainnollistuksia menneistä tapahtumista, kuten tulvista tai rankkasateista [8].

Osana sää- ja ilmastoriskien hallintaa on syytä arvioida myös kykyä selviytyä ja säilyttää toimintakyky muuttuvissa olosuhteissa. Kaiken kaikkiaan riskitekijöihin voivat liittyä muun muassa:

  • sosiaaliset tekijät, kuten väestön ikärakenne ja kulttuuriset käytänteet
  • taloudelliset tekijät, kuten varallisuuden jakautuminen ja taloudellisten resurssien saavutettavuus
  • ympäristölliset tekijät, kuten maaperän tyyppi, maastonmuodot ja sijainti suhteessa vesistöihin tai viheralueisiin
  • fyysiset tekijät, kuten rakenteet ja infrastruktuuri [9].

Esimerkiksi tiiviisti rakennetut kaupunginosat, joilla on vähän viheralueita, ovat alttiimpia kuumuudelle fyysisten ja ympäristöllisten tekijöiden vuoksi. Vaikutuksille haavoittuvimpia ovat puolestaan näissä rakennuksissa asuvat iäkkäät ihmiset ja lapset, jotka ovat herkempiä lämpörasitukselle kuin muut väestöryhmät. Näillä asukkailla ei välttämättä ole myöskään mahdollisuutta suojautua kuumuudelta esimerkiksi varallisuuden tai liikuntarajoitteisuuden vuoksi [10].

Sopeutumistoimilla voidaan pienentää sää- ja ilmastoriskejä

Sää- ja ilmastoriskeihin on mahdollista varautua alueidenkäytön suunnittelussa, kaavoituksessa ja rakentamisessa huomioimalla ilmastonmuutokseen sopeutuminen suunnittelukohteessa. Vaaratekijöiden, altistumisen ja haavoittuvuuden arvioimiseksi ja havainnollistamiseksi voidaan aluksi esimerkiksi määrittää riskialueet visualisoimalla ne kartalle. Tämän pohjalta voidaan valita sopeutumistoimia (taulukko 1), joilla riskejä on mahdollista pienentää. Sää- ja ilmastoriskienhallintaa on tärkeää ylläpitää johdonmukaisesti suunnittelun eri vaiheissa. Tämä edellyttää vahvaa yhteistyötä ja vuorovaikutusta esimerkiksi eri kaavatasojen välillä. [1]

Taulukko 1. Ennakoivia sopeutumisratkaisuja ja suunnittelutoimia sää- ja ilmastoriskeihin varautumiseksi
Tunnistettu riski Ennakoivat sopeutumisratkaisut Suunnittelutoimenpiteet
Hulevesitulva
  • Oikein mitoitettu hulevesisuunnitelma (kapasiteetti ja kunnossapito)
  • Viheralueiden riittävyys aluesuunnittelussa
  • Vehreys ja läpäisevät päällysteet kortteli- ja kiinteistötasoilla (viherkerroin)
  • Luontopohjaiset hulevesien imeytys ja viivytysratkaisut, kiinteistökohtaiset hulevesien käsittelymääräykset
  • Erillisviemäröintiin siirtyminen
  • Kaavoitus ja kaavamääräykset
  • Asukkaiden toiminta (kiinteistöt/ taloyhtiöt)
  • Kiinteistökohtaiset hulevesien hallintasuunnitelmat
  • Viherkertoimien käyttö ja vaatimukset vettäläpäisevien pintojen käytöstä
  • Kiinteistökohtainen kaupunkipuiden turvaaminen
Vesistötulva
  • Maankäytön suunnittelu (rakentamisen ohjaus pois tulvavaara-alueilta)
  • Tulvasuojelutoimenpiteet (padot, vesistöjen virtaamien sääntely, ruoppaus)
  • Alueelliset ennusteet ja varoitukset
  • Tulvalainsäädännön mukaiset tulvakartat ja hallintasuunnitelmat
  • Joustavat vesistöjen säännöstelyluvat ja käytännöt
  • Vesitalouden varautumisjärjestelmä (toimintavarmuus)
  • Tulvariskien ottaminen huomioon kaavoituksessa (mukaan lukien rakennuskorkeudet)
  • Asukkaiden ja toimijoiden tulvatietoisuus ja omaehtoinen varautuminen
  • Yhteiskunnan toimivuuden kannalta kriittisten toimintojen kaavoittaminen riskialueiden ulkopuolelle
  • Tulvametsien, rantaluhtien ja puustoisten rantaniittyjen turvaaminen suojavyöhykkeinä vesistöjen varsilla aluesuunnittelussa
Helleaalto
  • Kaupunkirakenteen tiiviyden säätely eli viheralueiden ja vesialueiden mahdollistaminen
  • Viherrakenteiden ja viilentävien/ varjostavien rakenteiden ja materiaalien huomioiminen kaupunkitilassa
  • Kaukojäähdytysverkon ja lämpö pumppujen mahdollistaminen
  • Haavoittuvien ryhmien suojaaminen (sote-infrastruktuuri)
  • Kaavoitus ja kaavamääräykset sekä tontinluovutusehdot (muun muassa rakennusmateriaalivalinnat)
  • Varjostavien kaupunkipuiden säästäminen kaupunkirakenteessa.
  • Kaupunkipuistojen ja metsien turvaaminen erityisesti tiiviissä kaupunkirakenteessa
  • Kosteikkojen vaaliminen ja ennallistaminen
  • Viherkertoimen seuraaminen
Lumipyry ja runsas tai rakenteisiin kertyvä lumisade
  • Varoitus- ja tiedostus/ toimintasuunnitelma erityisesti liikenteeseen
  • Lumenpoistokalusto ja lumenkaatopaikkojen saatavuus alueella (kaupunkitila)
  • Sulamisvesien/hulevesien viivyttäminen ja hallinta
  • Tilojen varaaminen lumen varastointiin
  • Lumen varastoinnin suunnitteleminen siten, että sulamisvedet eivät kuormita vesistöjä. Suunnittelu voi mahdollistaa luonnonmukaiset ratkaisuja (esimerkiksi biosuodatus tai suodatus).

Esimerkkejä työkaluista ja menetelmistä ilmastoriskien hallintaan ja arviointiin

Sää- ja ilmastoriskejä sekä ilmastonmuutoksen vaikutuksia on tärkeää arvioida ja seurata, jotta niihin voidaan varautua ja sopeutua hyvissä ajoin suunnittelussa. Suomessa keskeiset tavoitteet ja toimet, joilla varaudutaan ja sopeudutaan ilmastoriskeihin ja muuttuvan ilmaston vaikutuksiin, sisältyvät kansalliseen ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelmaan [2]. Kansallisen tason suunnitelma päivitetään vähintään joka toinen vaalikausi.

Alueellisella ja kuntatasolla käytännön sopeutumistoimet ovat Kohti ilmastokestävää kaupunkisuunnittelu -opasta laadittaessa vasta kehittymässä. Kattavia sopeutumistavoitteita ja -toimia on laadittu vasta suurimmissa kaupungeissa tai toimialakohtaisesti. Sopeutumistyön vauhdittamisessa keskeisessä roolissa on ollut alueellinen organisoituminen kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa. Haasteena puolestaan on toistaiseksi ollut resurssien ja sopeutumistyöhön liittyvien velvoitteiden puute. [11] Kuntien ilmastosuunnitelmien laadinnan tueksi laadittu ohjeistus kuvaa myös sopeutumistoimia [12], mutta ilmastolakiin [13] kirjattu velvoite suunnitelmien laatimiseksi on Orpon hallitusohjelman mukaan tarkoitus poistaa [14].

Ilmastonmuutokseen sopeutumisen toimenpiteiden arviointi ja seuranta kaupunkitasolla on tätä opasta laadittaessa vasta kehittymässä. Sää- ja ilmastoriskeistä sekä ilmastonmuutoksen vaikutuksista on saatavilla tietoa monista eri lähteistä, minkä lisäksi useat tahot tarjoavat työkaluja ilmastonmuutoksen vaikutusten arviointiin (taulukko 2). Eri tietolähteitä ja työkaluja voi hyödyntää ilmastonmuutokseen sopeutumisen suunnittelun tukena kaupunkitasolla.

Taulukko 2. Tietolähteitä sää- ja ilmastoriskeistä ja ilmastonmuutoksen vaikutuksista ja työkaluja riskien ja vaikutusten arvioimiseksi
Tietolähde Kuvaus
IPCC:n kuudes arviointiraportti [15] Kansainvälisen tiedeyhteisön laatima raportti ilmastonmuutoksesta, sen vaikutuksista, sopeutumisesta ja hillinnästä
Suomen ilmastopaneelin SUOMI-hankkeen raportti [7] Tietoa ilmastonmuutoksen riskeistä, hillinnästä ja sopeutumisesta maakunnittain
Ilmasto-opas.fi-sivusto [16] Ajankohtaista tietoa ilmastonmuutoksesta Suomessa
Ilmastokatsaus-digilehti [17] Kuukausittaista ajankohtaistietoa ja uutisia ilmastosta
FINSCAPES-hankkeen skenaariotyö ja alueelliset ilmastoskenaariot [18] Alueellista ja järjestelmätason ilmastotietoa (CMIP6-ilmastomallit) ja sosioekonomisia skenaarioita yhdistelevät mallit ilmastonmuutoksen varautumisen ja sopeutumisen suunnittelun tueksi
CLIMAAX digital handbook (CLIMAAX-hankkeen englanninkielinen käsikirja) [19] Käsikirja sää- ja ilmastoriskien arviointiin – sisältää työkaluja riskienhallinnan tueksi muun muassa tulvien, kuivuuden, helleaaltojen, metsäpalojen, myrskytuulien ja lumen näkökulmista.
Tulvakeskuksen tulvakarttapalvelu [20] Tietoa hulevesistä ja tulvista
Tulvavaaravyöhykkeet, erikoisskenaariot [21] Tietoa tulvavaaravyöhykkeistä sekä tulvien mahdollisesta suuruusluokasta. Tiedot perustuvat suurelta osin nykyiseen ilmastoon, eikä ilmastonmuutosta ole niissä huomioitu. Tämä puute on hyvä huomioida kaikessa suunnittelun tukena käytettävässä tiedossa. Aineisto sisältää kuitenkin myös tulva-alueita, joissa ilmastonmuutosvaikutus on huomioitu.
Rakennusten energialaskennan ilmastolliset testivuodet [22] Säätietoaineistot tukevat kestävien rakennusten suunnittelua arvioimalla rakennusten energian tarvetta ja rakennusfysikaalista toimintaa nykyisessä ja tulevassa ilmastossa. Keskimääräisiä sääolosuhteita kuvataan neljällä eri ilmastovyöhykkeellä, joita edustavat Vantaa, Jokioinen, Jyväskylä ja Sodankylä. Vyöhykkeiden perus-teella tehdään energialaskentaa rakennusten lämmitys- ja jäähdytystarpeen arvioimiseksi. Säätietoaineiston avulla voidaan ennakoida ja tehdä riskiarvioita, sillä se kuvaa tulevaisuuden ilmastoja kolmen eri päästöskenaarion valossa (vuosien 2030, 2050 ja 2080 ilmasto). [23]
Climate-ADAPT-sivusto (englanninkielinen) [24] Sivusto kokoaa sopeutumiseen hyödynnettäviä työkaluja, indikaattoreita ja tietoa sekä tapaustarkasteluja vaikutuksista ja sopeutumisesta eurooppalaisissa kaupungeissa. Sivustolla ilmastodataa on kerätty kattavasti hyödyntäen terveyden, maatalouden, metsänhoidon, energian, turismin ja rannikon näkökulmia.
Sustainable Energy and Climate Action Plan (SECAP) (englanninkielinen) [25] Ohjaus- ja raportointikehikko kestävän energiakäytön ja ilmaston toimintasuunnitelman laatimiseksi

Kaupunkisuunnittelun toimijoiden tarkistuslista: sää- ja ilmastoriskien arviointi

Sää- ja ilmastoriskien arviointia kaupunkisuunnittelussa voidaan kehittää seuraavan kysymyslistan avulla.

[26]

  • Tuomenvirta H., Haavisto R., Hildén M., Lanki T., Luhtala S., Meriläinen P., Mäkinen K., Parjanne A., Peltonen-Sainio P., Pilli-Sihvola K., Pöyry J., Sorvali J. & Veijalainen N. 2018. Sää- ja ilmastoriskit Suomessa – Kansallinen arvio. Valtioneuvoston kanslia, Helsinki. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 43/2018. 107 s. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-601-0
  • Maa- ja metsätalousministeriö (toim.) 2023. Valtioneuvoston selonteko kansallisesta ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelmasta vuoteen 2030. Hyvinvointia ja turvallisuutta muuttuvassa ilmastossa. Valtioneuvosto, Helsinki. Valtioneuvoston julkaisuja 2023:73. 133 s. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-585-6
  • IPCC. 2012. Managing the Risks of Extreme Events and Disasters to Advance Climate Change Adaptation. A Special Report of Working Groups I and II of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Field, C. B., Barros, V., Stocker, T. F., Qin, D., Dokken, D. J., Ebi, K. L., Mastrandrea, M. D., Mach, K. J., Plattner, G.-K., Allen, S. K., Tignor, M. & Midgley, P. M. (Eds.)] Cambridge, UK, & New York, NY, USA. 582 p. https://www.ipcc.ch/report/managing-the-risks-of-extreme-events-and-disasters-to-advance-climate-change-adaptation/
  • IPCC. 2014. Summary for policymakers. In: IPCC. 2014. Climate Change 2014: Impacts, Adaptation, and Vulnerability. Part A: Global and Sectoral Aspects. Contribution of Working Group II to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Field, C. B., Barros, V. R., Dokken, D. J., Mach, K. J., Mastrandrea, M. D., Bilir, T. E., Chatterjee, M., Ebi, K. L., Estrada, Y. O., Genova, R. C., Girma, B., Kissel, E. S., Levy, A. N., MacCracken, S., Mastrandrea, P. R. & White, L. L. (eds.)]. Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA: 1–32. (PDF) https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/02/ar5_wgII_spm_en.pdf
  • Perrels, A., Haakana, J., Hakala, O., Kujala, S., Láng-Ritter, I., Lehtonen, H., Lintunen, J., Pohjola, J., Sane, M., Fronzek, S., Luhtala, S., Mervaala, E., Luomaranta, A., Jylhä, K., Koikkalainen, K., Kuntsi-Reunanen, E., Rautio, T., Tuomenvirta, H., Uusivuori, J., & Veijalainen, N. 2022. Kustannusarviointi ilmastonmuutokseen liittyvästä toimimattomuudesta (KUITTI). Valtioneuvoston kanslia, Helsinki. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2022:3. 159 s. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-056-1
  • Gregow H., Carter T., Groundstroem F., Haavisto R., Haanpää S., Halonen M., Harjanne A., Hildén M., Jakkila J., Juhola S., Jurgilevich A., Kokko A., Kollanus V., Lanki T., Luhtala S., Miettinen I., Mäkelä A., Nurmi V., Oljemark K., Parjanne A., Peltonen-Sainio P., Perrels A., Pilli-Sihvola K., Punkka A-J., Raivio T., Räsänen A., Säntti K., Tuomenvirta H., Veijalainen N. & Zacheus O. 2016. Keinot edistää sää- ja ilmastoriskien hallintaa. Valtioneuvoston kanslia. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 47/2016. 36 s. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-303-3
  • Gregow, H., Mäkelä, A., Tuomenvirta, H., Juhola, S., Käyhkö, J., Perrels, A., Kuntsi-Reunanen, E., Mettiäinen, I., Näkkäläjärvi, K., Sorvali, J., Lehtonen, H., Hildén, M., Veijalainen, N., Kuosa, H., Sihvonen, M., Johansson, M., Leijala, U., Ahonen, S., Haapala, J., Korhonen, H., Ollikainen, M., Lilja, S., Ruuhela, R., Särkkä, J. & Siiriä, S.-M., 2021. Ilmastonmuutokseen sopeutumisen ohjauskeinot, kustannukset ja alueelliset ulottuvuudet. Suomen ilmastopaneelin raportti 2/2021. 166 s. http://hdl.handle.net/10138/341832
  • Jones, R. & Mearns, L. 2004. Assessing Future Climate Risks. In: Lim, B. & Spanger-Siegfried, E. (eds.): Adaptation Policy Frameworks for Climate Change: Developing Strategies, Policies and Measures. United Nations Development Programme. Cambridge University Press. 26 p. (PDF) [Viitattu 22.3.2024] https://www4.unfccc.int/sites/NAPC/Country%20Documents/General/apf%20technical%20paper05.pdf
  • UNDRR (United Nations Office for Disaster Risk Reduction). 2013. Global Assessment Report on Disaster Risk Reduction. From Shared Risk to Shared Value: The Business Case for Disaster Risk Reduction. United Nations Office for Disaster Risk Reduction. 288 p. [Viitattu 22.3.2024] https://www.undrr.org/publication/global-assessment-reportdisaster-risk-reduction-2013
  • Kollanus, V., & Lanki, T. 2021. Helteen terveyshaitat ja niiden ehkäisy Suomessa. Työpaperi 14/2021. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-673-2
  • Hildén, M., Auvinen, K., Berninger, K., Björklund, M., Ekholm, T., Ekroos, A., Huttunen, S., Hyytiäinen, K., Kokko, K., Lähteenmäki-Uutela, A., Mehling, M., Perrels, A., Seppälä, J., Soimakallio, S., Tikkakoski, P., Toivonen E. & Tynkkynen, O. 2021. Mahdollisuudet vahvistaa ilmastolakia uusilla keinoilla. Valtioneuvoston kanslia, Helsinki. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2021:5. 211 s. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-045-5
  • Ulvi, T., Tenhunen, J., Riekkinen, V., Pihlainen, S., Berger, M. & Cederlöf, K. 2023. Opas kunnan ilmastosuunnitelman valmisteluun. Ympäristöministeriön julkaisuja 2023:17, Helsinki. 115 s. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-361-398-0
  • Ilmastolaki (423/2022) [Viitattu 22.3.2024] https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2022/20220423
  • Valtioneuvosto. 2023. Vahva ja välittävä Suomi. Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelma 20.6.2023. Valtioneuvoston julkaisuja 2023:58, Helsinki. 244 s. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-763-8
  • IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change). 2023. AR6 Synthesis Report: Climate Change 2023. https://www.ipcc.ch/report/sixth-assessment-report-cycle/
  • Ilmatieteen laitos, Suomen ympäristökeskus & Luonnonvarakeskus. 2024. Ilmasto-opas.fi-sivusto. [Viitattu 22.3.2024] https://www.ilmasto-opas.fi
  • Ilmatieteen laitos. 2024. Ilmastokatsaus-digilehti. [Viitattu 22.3.2024] https://www.ilmastokatsaus.fi/
  • Ilmatieteen laitos. 2024. Tutkimusta ja päätöksentekoa tukevien kansallisten ilmastonmuutoksen skenaarioiden alueelliset ja järjestelmätason ulottuvuudet (FINSCAPES). [Viitattu 22.3.2024] https://www.ilmatieteenlaitos.fi/finscapes
  • CLIMAAX project 2024. CLIMAAX digital handbook. [Viitattu 22.3.2024] https://www.climaax.eu/handbook/
  • Suomen ympäristökeskus. 30.6.2021. Tulvakarttapalvelu. Vesi.fi-sivusto. [Viitattu 22.10.2024] https://www.vesi.fi/vesitieto/tulvakarttapalvelu/
  • Suomen ympäristökeskus. 14.11.2023. Tulvavaaravyöhykkeet, erikoisskenaariot. [Viitattu 22.3.2024] https://ckan.ymparisto.fi/dataset/tulvavaaravyohykkeet-erikoisskenaariot
  • Ilmatieteen laitos, Aalto-yliopisto & Tampereen yliopisto 2024b. Rakennusten energialaskennan ilmastolliset tes-tivuodet. [Viitattu 22.3.2024] https://www.ilmatieteenlaitos.fi/rakennusten-energialaskennan-testivuosi
  • Jylhä K., Ruosteenoja, K., Böök, H., Lindfors, A., Pirinen, P., Laapas, M. & Mäkelä, A. 2020. Nykyisen ja tulevan il-maston säätietoja rakennusfysikaalisia laskelmia ja energialaskennan testivuotta 2020 varten. Ilmatieteen laitos, Raportteja 2020:6, Helsinki. 81 s. http://hdl.handle.net/10138/321164
  • European Commission & the European Environment Agency 2024. Climate-ADAPT platform. [Viitattu 22.3.2024] https://climate-adapt.eea.europa.eu/
  • Covenant of Mayors – Europe 2024. Sustainable Energy and Climate Action Plan (SECAP). [Viitattu 22.3.2024] https://eu-mayors.ec.europa.eu/en/resources/reporting
  • Tikkakoski, P., Leppänen, S., Mela, H., Luhtala, S., Hildén, M., Mikkola, M., Kühn, T., Naumanen, H., Ahonen, S., Haapala, A., Lilja, S., Tuomenvirta, H., Drebs, A. & Votsis, A. 2024. Kohti ilmastokestävää kaupunkisuunnittelua: Opas ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen edistämiseen alueidenkäytön suunnittelussa, kaavoituksessa ja rakentamisessa. Suomen ympäristökeskuksen raportteja, 18/2024, Helsinki. 204 s. http://hdl.handle.net/10138/576343

Tuottajatahot

  • Sisältö on tuotettu EU:n LIFE-ohjelman osarahoittamassa LIFE17 IPC/FI/000002 LIFE-IP CANEMURE -hankkeessa.