Ilmastonmuutokseen voidaan varautua tunnistamalla paikalliset ja alueelliset sää- ja ilmastoriskit
Artikkeli
Kaupunkisuunnittelussa ilmastonmuutoksen vaikutuksiin voidaan varautua
tunnistamalla sää- ja ilmastoriskit. Riskit muodostuvat paikallisista ja
alueellisista vaaratekijöistä, haavoittuvuudesta, altistumisesta ja
sopeutumiskyvystä.
Sää- ja ilmastoriskien mahdollisuuksiin vaikuttavat
useat tekijät
Sää- ja ilmastoriskien sekä niiden mahdollisten vaikutusten ymmärtämiseksi on olennaista tarkastella
vaaratekijöitä, altistumista ja haavoittuvuutta sekä sopeutumiskykyä (kuva 1):
Vaaratekijät liittyvät suoraan sään ja ilmaston vahinkoa ja vaaraa aiheuttaviin ilmiöihin, kuten
esimerkiksi helleaaltoihin, rankkasateisiin ja tulviin.
Altistuminen puolestaan kuvastaa sitä, missä esimerkiksi ihmisten asumukset, infrastruktuuri ja
toiminnot sijaitsevat suhteessa vaaratekijään.
Haavoittuvuus taas muodostuu monista yhteiskunnallisista ja yksilöllisistä tekijöistä, jotka
vaikuttavat kykyyn ehkäistä tai sietää haitallisia vaikutuksia tai reagoida niihin.
Haavoittuvuustekijöitä ovat esimerkiksi taloudelliset olosuhteet, koulutustaso, väestön ikärakenne
sekä instituutiot ja organisaatiot, joiden kyky ennakoida altistumista ja vähentää hetkellisesti
haavoittuvuutta on ratkaisevaa seurausten suuruuden kannalta. [1]
Sopeutumiskykyyn vaikuttavat varautumis- ja sopeutumistoimet, kuten esimerkiksi
varoitusjärjestelmät tai viilennyskeinot [2].
Lisäksi on hyvä huomioida, että riskienhallinta ja sopeutumiskyky ovat välillisesti osa altistumista ja
haavoittuvuutta [1].
Kaupunkisuunnittelu on osa sää- ja ilmastoriskien
hallintaa
Ilmastonmuutoksen vaikutuksiin voidaan varautua ennakoimalla sää- ja ilmastoriskejä sekä niiden vaikutuksia, vahvistamalla valmiuksia sietää haittoja sekä kyvyllä vastata vahinkoihin ja vaaroihin. Riskienhallinnan näkökulmasta myös taloudelliset edut korostuvat, sillä useimmiten on taloudellisesti kannattavampaa sopeutua ennakoivasti kuin toimia reaktiivisesti. [5]
Sää- ja ilmastoriskejä pyritään hallitsemaan ja pienentämään kaupunkisuunnittelussa erityisesti alueidenkäytön suunnittelussa ja kaavoituksessa, sillä suunnittelukohteiden sijainti on keskeinen sää- ja
ilmastoriskeille altistava tekijä. Olennaista on tunnistaa ja kehittää erityisesti alueita, jotka ovat kaikista
alttiimpia vaaratekijöille, jotta haavoittuvuutta voidaan vähentää. Esimerkiksi uusia rakennusalueita
suunniteltaessa on huomioitava alueen sijainti ja rakennuskorkeudet suhteessa tulvariskeihin. Tavoitteena tulee olla pienentää riskiä esimerkiksi rajaamalla maankäyttöä tai hallitsemalla niin kutsuttua
jäännösriskiä siten, että siitä aiheutuvat kustannukset eivät nouse kohtuuttomiksi tai muut toimet vähennä hyväksyttävyyttä. Jäännösriskiä voidaan hallita esimerkiksi vakuutuksilla ja pelastustoiminnalla,
jotka rajoittavat vahinkoa ja nopeuttavat palautumista. [6]
Koko kaupungin mittakaavassa riskien arvioinnissa tulee ensin määrittää, mitä tai ketä halutaan suojella sekä missä ja miltä vaaratekijöiltä. Tässä olennaista on huomioida alueellinen vaihtelevuus ja
maankäytön monimuotoisuus yleisempien suunnittelutasojen, kuten maakuntakaavan ja yleiskaavan,
yhteydessä. Yksityiskohtaisempaa suunnittelua tulee myös toteuttaa aina, kun se on mahdollista. Yksityiskohtainen suunnittelu vaatii kuitenkin enemmän resursseja, minkä vuoksi yleisluonteisella suunnittelulla on merkittävä rooli. Yleisluonteinen suunnittelu auttaa tunnistamaan laajempia uhkia ja haavoittuvuuksia kokonaisvaltaisesti kaupungin mittakaavalla. Yhdistämällä ja soveltamalla kerättyä tietoa
voidaan syventyä yksityiskohtaisempiin arvioihin ja suunnitelmiin tarpeiden mukaan.
Yleisluontoinen suunnittelu luo perustan riskien ymmärtämiselle ja varautumiselle, minkä tulee välittyä alemmille kaavatasoille ja toimille tarpeiden mukaisesti. Vaaratekijöiden arvioinnissa korostuvat
etenkin paikkatietopohjaiset suunnittelu- ja tietojärjestelmät, joiden avulla voidaan tarkastella alueellisia sää- ja ilmastoriskejä. Tunnistamisen apuna voidaan käyttää tämän luvun alussa esitettyjä tulevaisuuden ilmastoskenaarioita sekä esimerkiksi Suomen ilmastopaneelin raporttia ilmastonmuutoksen
etenemiseen liittyvistä alueellisista riskeistä Suomessa [7]. Tueksi tarvitaan kuitenkin
myös kaupungin mittakaavalla tehtyjä selvityksiä, jossa apuna voidaan käyttää esimerkiksi asukkaiden
kokemuksia, historiallisia tilastoja ja havainnollistuksia menneistä tapahtumista, kuten tulvista tai rankkasateista [8].
Osana sää- ja ilmastoriskien hallintaa on syytä arvioida myös kykyä selviytyä ja säilyttää toimintakyky muuttuvissa olosuhteissa. Kaiken kaikkiaan riskitekijöihin voivat liittyä muun muassa:
sosiaaliset tekijät, kuten väestön ikärakenne ja kulttuuriset käytänteet
taloudelliset tekijät, kuten varallisuuden jakautuminen ja taloudellisten resurssien saavutettavuus
ympäristölliset tekijät, kuten maaperän tyyppi, maastonmuodot ja sijainti suhteessa vesistöihin tai
viheralueisiin
fyysiset tekijät, kuten rakenteet ja infrastruktuuri [9].
Esimerkiksi tiiviisti rakennetut kaupunginosat, joilla on vähän viheralueita, ovat alttiimpia kuumuudelle
fyysisten ja ympäristöllisten tekijöiden vuoksi. Vaikutuksille haavoittuvimpia ovat puolestaan näissä
rakennuksissa asuvat iäkkäät ihmiset ja lapset, jotka ovat herkempiä lämpörasitukselle kuin muut väestöryhmät. Näillä asukkailla ei välttämättä ole myöskään mahdollisuutta suojautua kuumuudelta esimerkiksi varallisuuden tai liikuntarajoitteisuuden vuoksi [10].
Sopeutumistoimilla voidaan pienentää sää- ja
ilmastoriskejä
Sää- ja ilmastoriskeihin on mahdollista varautua alueidenkäytön suunnittelussa, kaavoituksessa ja rakentamisessa huomioimalla ilmastonmuutokseen sopeutuminen suunnittelukohteessa. Vaaratekijöiden, altistumisen ja haavoittuvuuden arvioimiseksi ja havainnollistamiseksi voidaan aluksi esimerkiksi määrittää riskialueet visualisoimalla ne kartalle. Tämän pohjalta voidaan valita sopeutumistoimia (taulukko 1), joilla riskejä on mahdollista pienentää. Sää- ja ilmastoriskienhallintaa on tärkeää ylläpitää johdonmukaisesti suunnittelun eri vaiheissa. Tämä edellyttää vahvaa yhteistyötä ja vuorovaikutusta esimerkiksi eri kaavatasojen välillä. [1]
Taulukko 1. Ennakoivia sopeutumisratkaisuja ja suunnittelutoimia sää- ja ilmastoriskeihin varautumiseksi
Tunnistettu riski
Ennakoivat sopeutumisratkaisut
Suunnittelutoimenpiteet
Hulevesitulva
Oikein mitoitettu hulevesisuunnitelma (kapasiteetti ja kunnossapito)
Viheralueiden riittävyys aluesuunnittelussa
Vehreys ja läpäisevät päällysteet kortteli- ja kiinteistötasoilla (viherkerroin)
Luontopohjaiset hulevesien imeytys ja viivytysratkaisut, kiinteistökohtaiset hulevesien käsittelymääräykset
Kaupunkipuistojen ja metsien turvaaminen erityisesti tiiviissä kaupunkirakenteessa
Kosteikkojen vaaliminen ja ennallistaminen
Viherkertoimen seuraaminen
Lumipyry ja runsas tai rakenteisiin kertyvä lumisade
Varoitus- ja tiedostus/ toimintasuunnitelma erityisesti liikenteeseen
Lumenpoistokalusto ja lumenkaatopaikkojen saatavuus alueella (kaupunkitila)
Sulamisvesien/hulevesien viivyttäminen ja hallinta
Tilojen varaaminen lumen varastointiin
Lumen varastoinnin suunnitteleminen siten, että sulamisvedet eivät kuormita vesistöjä. Suunnittelu voi mahdollistaa luonnonmukaiset ratkaisuja (esimerkiksi biosuodatus tai suodatus).
Esimerkkejä työkaluista ja menetelmistä ilmastoriskien hallintaan ja arviointiin
Sää- ja ilmastoriskejä sekä ilmastonmuutoksen vaikutuksia on tärkeää arvioida ja seurata, jotta niihin voidaan varautua ja sopeutua hyvissä ajoin suunnittelussa. Suomessa keskeiset tavoitteet ja toimet, joilla varaudutaan ja sopeudutaan ilmastoriskeihin ja muuttuvan ilmaston vaikutuksiin, sisältyvät kansalliseen ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelmaan [2]. Kansallisen tason suunnitelma päivitetään vähintään joka toinen vaalikausi.
Alueellisella ja kuntatasolla käytännön sopeutumistoimet ovat Kohti ilmastokestävää kaupunkisuunnittelu -opasta laadittaessa vasta kehittymässä. Kattavia sopeutumistavoitteita ja -toimia on laadittu vasta suurimmissa kaupungeissa tai toimialakohtaisesti. Sopeutumistyön vauhdittamisessa keskeisessä roolissa on ollut alueellinen organisoituminen kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa. Haasteena puolestaan on toistaiseksi ollut resurssien ja sopeutumistyöhön liittyvien velvoitteiden puute. [11] Kuntien ilmastosuunnitelmien laadinnan tueksi laadittu ohjeistus kuvaa myös sopeutumistoimia [12], mutta ilmastolakiin [13] kirjattu velvoite suunnitelmien laatimiseksi on Orpon hallitusohjelman mukaan tarkoitus poistaa [14].
Ilmastonmuutokseen sopeutumisen toimenpiteiden arviointi ja seuranta kaupunkitasolla on tätä opasta laadittaessa vasta kehittymässä. Sää- ja ilmastoriskeistä sekä ilmastonmuutoksen vaikutuksista on saatavilla tietoa monista eri lähteistä, minkä lisäksi useat tahot tarjoavat työkaluja ilmastonmuutoksen vaikutusten arviointiin (taulukko 2). Eri tietolähteitä ja työkaluja voi hyödyntää ilmastonmuutokseen sopeutumisen suunnittelun tukena kaupunkitasolla.
Taulukko 2. Tietolähteitä sää- ja ilmastoriskeistä ja ilmastonmuutoksen vaikutuksista ja työkaluja riskien ja vaikutusten arvioimiseksi
Kuukausittaista ajankohtaistietoa ja uutisia ilmastosta
FINSCAPES-hankkeen skenaariotyö ja alueelliset ilmastoskenaariot [18]
Alueellista ja järjestelmätason ilmastotietoa (CMIP6-ilmastomallit) ja sosioekonomisia skenaarioita yhdistelevät mallit ilmastonmuutoksen varautumisen ja sopeutumisen suunnittelun tueksi
CLIMAAX digital handbook (CLIMAAX-hankkeen englanninkielinen käsikirja) [19]
Käsikirja sää- ja ilmastoriskien arviointiin – sisältää työkaluja riskienhallinnan tueksi muun muassa tulvien, kuivuuden, helleaaltojen, metsäpalojen, myrskytuulien ja lumen näkökulmista.
Tietoa tulvavaaravyöhykkeistä sekä tulvien mahdollisesta suuruusluokasta. Tiedot perustuvat suurelta osin nykyiseen ilmastoon, eikä ilmastonmuutosta ole niissä huomioitu. Tämä puute on hyvä huomioida kaikessa suunnittelun tukena käytettävässä tiedossa. Aineisto sisältää kuitenkin myös tulva-alueita, joissa ilmastonmuutosvaikutus on huomioitu.
Rakennusten energialaskennan ilmastolliset testivuodet [22]
Säätietoaineistot tukevat kestävien rakennusten suunnittelua arvioimalla rakennusten energian tarvetta ja rakennusfysikaalista toimintaa nykyisessä ja tulevassa ilmastossa. Keskimääräisiä sääolosuhteita kuvataan neljällä eri ilmastovyöhykkeellä, joita edustavat Vantaa, Jokioinen, Jyväskylä ja Sodankylä. Vyöhykkeiden perus-teella tehdään energialaskentaa rakennusten lämmitys- ja jäähdytystarpeen arvioimiseksi. Säätietoaineiston avulla voidaan ennakoida ja tehdä riskiarvioita, sillä se kuvaa tulevaisuuden ilmastoja kolmen eri päästöskenaarion valossa (vuosien 2030, 2050 ja 2080 ilmasto). [23]
Sivusto kokoaa sopeutumiseen hyödynnettäviä työkaluja, indikaattoreita ja tietoa sekä tapaustarkasteluja vaikutuksista ja sopeutumisesta eurooppalaisissa kaupungeissa. Sivustolla ilmastodataa on kerätty kattavasti hyödyntäen terveyden, maatalouden, metsänhoidon, energian, turismin ja rannikon näkökulmia.
Sustainable Energy and Climate Action Plan (SECAP) (englanninkielinen) [25]
Ohjaus- ja raportointikehikko kestävän energiakäytön ja ilmaston toimintasuunnitelman laatimiseksi
Kaupunkisuunnittelun toimijoiden tarkistuslista: sää- ja ilmastoriskien arviointi
Sää- ja ilmastoriskien arviointia kaupunkisuunnittelussa voidaan kehittää seuraavan kysymyslistan avulla.
Mikä on arvioinnin tavoite, ketä tai mitä halutaan suojella?
Millä mittakaavalla, ja missä kontekstissa?
Mitä ilmastoriskejä alueeseen keskeisesti liittyy? Mitkä ovat alueen erityisen riskialttiit kohteet? Missä ne sijaitsevat?
Onko lisääntyvän sateisuuden, kosteusolojen ja routaisuuden sekä tuulisuuden vaikutukset huomioitu rakenteissa ja maaperän kantavuudessa?
Onko maaperän eroosion vaikutukset huomioitu?
Onko rankkasateiden vaikutukset huomioitu esimerkiksi hulevesien hallinnassa, materiaalien läpäisevyydessä sekä viherrakenteessa?
Onko lämpötilan nousun vaikutukset sisäilman laatuun huomioitu?
Onko rakennusten lämmitystarpeen lisäksi huomioitu viilennystarve?
Onko lämpötilan nousu huomioitu ulkotiloissa esimerkiksi varjopaikkojen määrällä?
Onko lumikaaokseen varauduttu hulevesien ja tilavarauksien osalta?
Onko kriittisten toimintojen ylläpitämiseksi laadittu ennalta varautumisen suunnitelma?
Tuomenvirta H., Haavisto R., Hildén M., Lanki T., Luhtala S., Meriläinen P., Mäkinen K., Parjanne A., Peltonen-Sainio P., Pilli-Sihvola K., Pöyry J., Sorvali J. & Veijalainen N. 2018. Sää- ja ilmastoriskit Suomessa – Kansallinen arvio. Valtioneuvoston kanslia, Helsinki. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 43/2018. 107 s.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-601-0
Maa- ja metsätalousministeriö (toim.) 2023. Valtioneuvoston selonteko kansallisesta ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelmasta vuoteen 2030. Hyvinvointia ja turvallisuutta muuttuvassa ilmastossa. Valtioneuvosto, Helsinki. Valtioneuvoston julkaisuja 2023:73. 133 s.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-585-6
IPCC. 2012. Managing the Risks of Extreme Events and Disasters to Advance Climate Change Adaptation. A Special Report of Working Groups I and II of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Field, C. B., Barros, V., Stocker, T. F., Qin, D., Dokken, D. J., Ebi, K. L., Mastrandrea, M. D., Mach, K. J., Plattner, G.-K., Allen, S. K., Tignor, M. & Midgley, P. M. (Eds.)] Cambridge, UK, & New York, NY, USA. 582 p.
https://www.ipcc.ch/report/managing-the-risks-of-extreme-events-and-disasters-to-advance-climate-change-adaptation/
IPCC. 2014. Summary for policymakers. In: IPCC. 2014. Climate Change 2014: Impacts, Adaptation, and Vulnerability. Part A: Global and Sectoral Aspects. Contribution of Working Group II to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Field, C. B., Barros, V. R., Dokken, D. J., Mach, K. J., Mastrandrea, M. D., Bilir, T. E., Chatterjee, M., Ebi, K. L., Estrada, Y. O., Genova, R. C., Girma, B., Kissel, E. S., Levy, A. N., MacCracken, S., Mastrandrea, P. R. & White, L. L. (eds.)]. Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA: 1–32. (PDF)
https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/02/ar5_wgII_spm_en.pdf
Perrels, A., Haakana, J., Hakala, O., Kujala, S., Láng-Ritter, I., Lehtonen, H., Lintunen, J., Pohjola, J., Sane, M., Fronzek, S., Luhtala, S., Mervaala, E., Luomaranta, A., Jylhä, K., Koikkalainen, K., Kuntsi-Reunanen, E., Rautio, T., Tuomenvirta, H., Uusivuori, J., & Veijalainen, N. 2022. Kustannusarviointi ilmastonmuutokseen liittyvästä toimimattomuudesta (KUITTI). Valtioneuvoston kanslia, Helsinki. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2022:3. 159 s.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-056-1
Gregow H., Carter T., Groundstroem F., Haavisto R., Haanpää S., Halonen M., Harjanne A., Hildén M., Jakkila J., Juhola S., Jurgilevich A., Kokko A., Kollanus V., Lanki T., Luhtala S., Miettinen I., Mäkelä A., Nurmi V., Oljemark K., Parjanne A., Peltonen-Sainio P., Perrels A., Pilli-Sihvola K., Punkka A-J., Raivio T., Räsänen A., Säntti K., Tuomenvirta H., Veijalainen N. & Zacheus O. 2016. Keinot edistää sää- ja ilmastoriskien hallintaa. Valtioneuvoston kanslia. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 47/2016. 36 s.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-303-3
Gregow, H., Mäkelä, A., Tuomenvirta, H., Juhola, S., Käyhkö, J., Perrels, A., Kuntsi-Reunanen, E., Mettiäinen, I., Näkkäläjärvi, K., Sorvali, J., Lehtonen, H., Hildén, M., Veijalainen, N., Kuosa, H., Sihvonen, M., Johansson, M., Leijala, U., Ahonen, S., Haapala, J., Korhonen, H., Ollikainen, M., Lilja, S., Ruuhela, R., Särkkä, J. & Siiriä, S.-M., 2021. Ilmastonmuutokseen sopeutumisen ohjauskeinot, kustannukset ja alueelliset ulottuvuudet. Suomen ilmastopaneelin raportti 2/2021. 166 s.
http://hdl.handle.net/10138/341832
Jones, R. & Mearns, L. 2004. Assessing Future Climate Risks. In: Lim, B. & Spanger-Siegfried, E. (eds.): Adaptation Policy Frameworks for Climate Change: Developing Strategies, Policies and Measures. United Nations Development Programme. Cambridge University Press. 26 p. (PDF) [Viitattu 22.3.2024]
https://www4.unfccc.int/sites/NAPC/Country%20Documents/General/apf%20technical%20paper05.pdf
UNDRR (United Nations Office for Disaster Risk Reduction). 2013. Global Assessment Report on Disaster Risk Reduction. From Shared Risk to Shared Value: The Business Case for Disaster Risk Reduction. United Nations Office for Disaster Risk Reduction. 288 p. [Viitattu 22.3.2024]
https://www.undrr.org/publication/global-assessment-reportdisaster-risk-reduction-2013
Kollanus, V., & Lanki, T. 2021. Helteen terveyshaitat ja niiden ehkäisy Suomessa. Työpaperi 14/2021. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-673-2
Hildén, M., Auvinen, K., Berninger, K., Björklund, M., Ekholm, T., Ekroos, A., Huttunen, S., Hyytiäinen, K., Kokko, K., Lähteenmäki-Uutela, A., Mehling, M., Perrels, A., Seppälä, J., Soimakallio, S., Tikkakoski, P., Toivonen E. & Tynkkynen, O. 2021. Mahdollisuudet vahvistaa ilmastolakia uusilla keinoilla. Valtioneuvoston kanslia, Helsinki. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2021:5. 211 s.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-045-5
Ulvi, T., Tenhunen, J., Riekkinen, V., Pihlainen, S., Berger, M. & Cederlöf, K. 2023. Opas kunnan ilmastosuunnitelman valmisteluun. Ympäristöministeriön julkaisuja 2023:17, Helsinki. 115 s.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-361-398-0
Valtioneuvosto. 2023. Vahva ja välittävä Suomi. Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelma 20.6.2023. Valtioneuvoston julkaisuja 2023:58, Helsinki. 244 s.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-763-8
Jylhä K., Ruosteenoja, K., Böök, H., Lindfors, A., Pirinen, P., Laapas, M. & Mäkelä, A. 2020. Nykyisen ja tulevan il-maston säätietoja rakennusfysikaalisia laskelmia ja energialaskennan testivuotta 2020 varten. Ilmatieteen laitos, Raportteja 2020:6, Helsinki. 81 s.
http://hdl.handle.net/10138/321164