Politiikkatoimet liikenteen päästöjen vähentämiseksi ja niiden eteneminen
Ilmastopolitiikan seuranta
Tässä Ilmastopolitiikan seuranta -työkalun liikenneosiossa kuvataan, miten toimenpiteet liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi etenevät Suomessa. Osa toimista etenee tavoitellun mukaisesti, mutta osa tavoiteltua hitaammin. Lisäksi osiossa tarkastellaan Suomessa ehdotettuja tai kokeiltuja päästövähennystoimenpiteitä ja niiden vaikuttavuutta.
Liikenteen päästöt ovat laskeneet
Liikenteen päästöt kattavat noin viidesosan eli 20 prosenttia Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä. Päästöistä 95 prosenttia aiheutuu tieliikenteestä ja näistä hieman yli puolet henkilöautoista. [1]
Vuodesta 2008 lähtien Suomen liikenteen päästöt ovat pääsääntöisesti laskeneet. Se johtuu pääasiassa biopolttoaineiden käytön lisääntymisestä ja autojen parantuneesta energiatehokkuudesta. Lisäksi taloudellinen taantuma on vähentänyt liikennemääriä. [1]
Euroopan unionin (EU) tasolla liikenteen päästöt ovat puolestaan viime vuosina kasvaneet [2], mikä lisää paineita uusien liikennepoliittisten ohjauskeinojen käyttöönottoon myös EU:n laajuisesti. EU:n toimet vaikuttavat merkittävästi Suomen liikenteen päästökehitykseen esimerkiksi autonvalmistajille asetettujen päästörajojen kautta, jotka vaikuttavat markkinoilla oleviin autoihin.
Suomi on sitoutunut puolittamaan kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta ja saavuttamaan nollapäästöisen liikenteen vuoteen 2045 mennessä. [3] Tähän tavoitteeseen verrattuna liikenteen päästöt ovat laskeneet hitaasti (kuva 1).
Liikenteen päästöjä vähennetään useilla politiikkatoimilla
Liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä pyritään vähentämään useilla politiikkatoimilla. Toimet esimerkiksi ohjaavat polttoaineen jakelijoita myymään entistä enemmän uusiutuvia polttoaineita.
Keskeinen rooli liikenteen päästöjen vähentämisessä on liikenteen sähköistämisellä. Jotta liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet saavutettaisiin, tulee sähköistämisen lisäksi tehostaa liikennejärjestelmää ja vähentää henkilöautoliikenteen osuutta, niin että yhä useampi matka toteutuu joukkoliikenteellä, kävellen tai pyöräillen.
Päätettyjen politiikkatoimien eteneminen
Tässä listauksessa kuvataan, miten päätetyt toimenpiteet liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi etenevät Suomessa. Toimet ovat Suomessa käytössä olevia virallisesti raportoitavia politiikkatoimia [4], joilla liikenteen päästöjä pyritään vähentämään. Arviot toimien etenemisestä perustuvat Suomen raportointiin EU:lle [4] ja YK:n ilmastosopimukselle [5], Ilmastovuosikertomukseen [6] sekä asiantuntija-arvioihin. Täydentävät tietolähteet on mainittu toimepidekohtaisissa artikkeleissa. Politiikkatoimien edistymistä kuvataan symbolilla sen mukaan, kuinka hyvin politiikkatoimen toteuttaminen on edennyt sen tavoitteisiin nähden. Kustakin toimenpiteestä ja sen tilannearviosta voi lukea tarkemmin lue lisää -linkeistä.
Näytä aiheella
Politiikkatoimi
Tilanne
Biopolttoaineiden jakeluvelvoite polttoaineiden myyjille
Lue lisää
Toteutus etenee ja on tuottanut päästövähennyksiä.
EU-asetus hiilidioksidin raja-arvoista uusille henkilöautoille ja uusille kevyille hyötyajoneuvoille
Lue lisää
Toteutus etenee ja on tuottanut päästövähennyksiä.
EU-asetus hiilidioksidin raja-arvoista uusille raskaille hyötyajoneuvoille
Lue lisää
Toteutus etenee ja on tuottanut päästövähennyksiä linja-autoilla.
Autoveron ja ajoneuvoveron porrastaminen CO₂-päästöjen mukaan
Lue lisää
Toteutus etenee ja on tuottanut päästövähennyksiä, mutta tavoiteltua hitaammin.
Sähköauton hankintatuki ja tuki auton muuttamiselle kaasu- tai etanolikäyttöiseksi
Lue lisää
Toteutus etenee ja on tuottanut päästövähennyksiä, mutta ne jäävät melko vähäisiksi.
Toteutus etenee, mutta sen vaikuttavuuteen liittyy epävarmuuksia.
ICAO:n (YK:n siviili-ilmailujärjestö) pitkän aikavälin globaali tavoite kansainväliselle lentoliikenteelle
Lue lisää
Toteutus etenee, mutta saavutettavia päästövähennyksiä ei ole arvioitu.
Nesteytetyn maakaasun (LNG) ja muiden vaihtoehtoisten polttoaineiden käytön edistäminen merenkulussa
Lue lisää
Toteutus etenee, mutta saavutettavia päästövähennyksiä ei ole arvioitu.
CORSIA - kansainvälisen lentoliikenteen päästöjärjestelmä
Lue lisää
Toteutus etenee, mutta saavutettavia päästövähennyksiä ei ole arvioitu.
Mustan hiilen päästöjen sääntely laivaliikenteessä
Lue lisää
Valmistelu etenee, mutta varsinainen toteutus ei ole vielä käynnistynyt.
Valtioneuvoston periaatepäätös lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä
Lue lisää
Toteutus ei ole kunnolla käynnistynyt ja lentoliikenteen päästöt ovat olleet kasvussa.
Ehdotettujen toimien vaikutukset
Tässä listauksessa kuvataan Suomessa ehdotettuja tai kokeiltuja toimenpiteitä liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Ehdotetut toimet ovat peräisin Fossiilittoman liikenteen tiekartasta [3] ja Suomen kestävän kasvun ohjelmasta [10]. Arviot toimien vaikuttavuudesta perustuvat näihin lähteisiin, ja täydentävät tietolähteet on mainittu toimenpidekohtaisissa artikkeleissa. Symbolilla kuvataan ehdotettujen toimenpiteiden vaikuttavuutta eli niiden potentiaalia vähentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä. Kustakin toimenpide-ehdotuksesta ja sen vaikutusarviosta voi lukea tarkemmin lue lisää -linkeistä.
Ehdotus/kokeilu vähentäväksi toimeksi
Arvioitu vaikuttavuus
Rautatieliikenteen digitalisaatio (Digirata-hanke): junien kulunvalvontajärjestelmän uudistaminen
Lue lisää
Toimenpiteen arvioidaan vähentävän liikenteen hiilidioksidipäästöjä.
Sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemin käynnistäminen
Lue lisää
Toimenpiteen arvioidaan vähentävän liikenteen hiilidioksidipäästöjä.
Digitaaliset ratkaisut jakeluliikenteen tehostamiseksi
Lue lisää
Toimenpiteellä on mahdollisuuksia vähentää hiilidioksidipäästöjä, mutta niiden toteutumiseen liittyy epävarmuuksia.
Yhteiskunnan maksamien kuljetusten ja palveluliikenteen matkojen avaaminen kaikille käyttäjille
Lue lisää
Toimenpiteellä on mahdollisuuksia vähentää hiilidioksidipäästöjä, mutta niiden toteutumiseen liittyy epävarmuuksia.
Kaupunkiseuduilla kerättävät ruuhkamaksut
Lue lisää
Toimenpiteen arvioidaan vähentävän liikenteen hiilidioksidipäästöjä.
Liikenne- ja viestintäministeriö. 2021. Fossiilittoman liikenteen tiekartta. Valtioneuvoston periaatepäätös kotimaan liikenteen kasvihuonepäästöjen vähentämisestä. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 2021:15. Liikenne- ja viestintäministeriö. 54 s.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-588-0
European Enviornment Agency EEA. 25.11.2022 (päivitetty). EEA database on greenhouse gas policies and measures in Europe.
http://pam.apps.eea.europa.eu/
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2019/631 hiilidioksidipäästöjen asettamisesta uusille henkilöautoille ja uusille kevyille hyötyajoneuvoille ja asetusten (EY) N:o 443/2009 ja (EU)N:o 510/2011 kumoamisesta. Euroopan virallinen lehti L 111/13.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:32019R0631&from=FI